Nemůžete prodat svoji nemovitost? Poradím vám, kde je chyba!
Prodej nemovitosti je velice obtížné a někdy dokonce zdlouhavé rozhodnutí. Jak celou věc ovlivnit a vyvarovat se chybám, které celou situaci zkomplikují? Začněte třeba tím, že se nad celým procesem hlouběji zamyslíte a podíváte se na nemovitost očima kupujícího.
Láska na první pohled
Inzerujete byt nebo dům pomocí fotek, kde na lince leží špinavé nádobí a v předsíni se válejí boty? Popisujete svou nemovitost za statisíce či miliony pomocí 2-3 nicneříkajících vět? Asi nemusím více vysvětlovat, kam tím mířím. Tohle je jedna z chyb, kterou dělá většina prodávajících.
Je sice hezké, že svoji nemovitost prodáváte za slušnou cenu, ve slušné lokalitě. Ale to mnohdy zdaleka nestačí. Úspěšná prezentace je totiž velmi důležitá a zároveň taky hodně podceňovaná věc. Dejte si na to pozor a věnujte jí potřebný čas a úsilí.
P.R.O.P.A.G.A.C.E
Nejde o žádný z Newtonových zákonů, dokonce to není ani žádná věda. Jde pouze o to, že když už si dáte práci s vhodnou prezentací a vystavením offline i online inzerátů, musíte taky vědět, jak svou nemovitost dostat do povědomí široké veřejnosti. Skvělým prostředkem dnešní doby jsou sociální sítě a placená reklama na nich. Dejte však pozor. Pokud reklamě na sociálních sítích nerozumíte, nepouštějte se do ní, protože byste mohli taky slušně prodělat.
Kdo chce víc, nemá nic
Rozhodili jste nabídky do více realitních kanceláří? Mějte na paměti, že každá RK funguje jiným způsobem, mnohdy třeba ne tak kvalitně, jak by si vaše nemovitost zasloužila. Může třeba podcenit prezentaci nebo špatně nacenit nemovitost a voilà – neštěstí je na světě.
Jak asi v očích kupujícího vypadá, když vidí vaši nemovitost na několika různých portálech s jinými cenami a jinými informacemi? Vsaďte raději na jednoho koně, dejte mu čas na jízdu a vyhrajte s ním dostihy!
Černé na bílém
Jednou z chyb může být taky podceňovaný právní servis. Převážně když prodáváte nemovitost v řádech i několika milionů korun, ujistěte se, že máte z hlediska smluv vše řádně připraveno. Protože co nemáte černé na bílém, jako by nebylo – myslete na to!
Špatné stanovení prodejní ceny
A blížíme se do finále. Říká se, to nejlepší na konec. Já si pro vás připravila tu největší a nejzávažnější chybu při prodeji nemovitosti.
Špatně stanovená prodejní ceny je totiž velmi častý přešlap u většiny nabídek. Buď je cena příliš vysoká a kupujícího odradí už v zárodku, nebo je příliš nízká a efekt je hodně podobný jako v prvním případě. Jak se ale trefit přímo do černého?
- Neporovnávejte inzeráty na realitních portálech.
Pokud chcete stanovit cenu podle ostatních, podobných inzerátů na nabídkových portálech – zpozorněte. Pamatujte totiž na to, že zveřejněná cena může být schválně nastavená o několik desítek % výš než je reálná tržní cena nemovitosti.
- Dejte si pozor při využití cenových map.
Cenové mapy mohou být velmi užitečné, musíte s nimi však umět řádně pracovat. Při práci s nimi myslete na to, že vyjadřují pouze cenový průměr v dané lokalitě. Nezohledňují však technický stav nemovitosti, ani orientaci oken, dispozice místností, podlaží či dopravní dostupnost. Jsou vhodné tedy v případě, že si chcete udělat obecný obrázek o ceně, s kterou budete následně pracovat. Nevyužívejte je však ke konečnému stanovení ceny.
- Neurčujte cenu podle vašich nákladů a potřeb.
Stanovení ceny podle toho, kolik jste do nemovitosti investovali (cena pořízení, hypotéka, rekonstrukce)? Nebo potřeba prodeje kvůli nepříznivé životní situaci (rozvod, úmrtí atd.)? Důvody prodeje a náklady spojené s danou nemovitostí mohou být různé.
To však kupujícího upřímně nezajímá. Nedívá se doprava a doleva. Zajímá ho jen a pouze užitná hodnota kupované nemovitosti. Podle ní se pak rozhoduje, zda je pro něj cena za dům/byt přijatelná či nikoliv.
Už znáte nejčastější chyby při prodeji nemovitosti. Dopouštíte se některé z nich? A byl pro vás tento článek přínosem? Budu ráda, když ho budete sdílet mezi své přátele a známé. Stejně tak ráda vám pomohu s tržním odhadem vaší nemovitosti nebo celým prodejem – stačí mě kontaktovat.